On Everyone’s Lips

From Pieter Bruegel to Cindy Sherman

October 31, 2020 – June 6, 2021

Images

Installationsansicht aus der Ausstellung "In aller Munde. Von Pieter Bruegel bis Cindy Sherman", Foto: Marek Kruszewski

Infos

Mouth, lips, tongue, and teeth; speech, pain, and screaming; eating, devouring, spitting, and spewing; lust and passion: The oral cavity is a literally stimu­la­ting bodily zone. Not only have science and medicine always been involved in the explo­ra­tion of the oral cavity, but also art and cultural history, from antiquity to the present. The Kunst­mu­seum Wolfsburg traces this broadly diver­si­fied path of the history of the motif within the frame­works the exhibi­tion On Everyone’s Lips. From Pieter Bruegel to Cindy Sherman. With over 250 works of art by, among others, Albrecht Dürer, Pablo Picasso, Max Klinger, Marina Abramović, Andy Warhol, and Louise Bourgeois, it is the most compre­hen­sive exhibi­tion on the theme of the oral cavity in art in Germany to date.

The broadly conceived exhibi­tion is devoted to monster mouths (Alfred Kubin) and vampire bites (Edvard Munch), considers the mouth as a Hellmouth and gateway to the “world-inner­space” (Pieter Bruegel). Dental culture, in turn, is illumi­nated in a variety of ways, from the tooth breaker in Jan Steen’s work and the depiction of the patron saint of dentists, Apollonia, in the work of Andy Warhol to tooth jewelry from non-European cultures. Mona Hatoum penetrates into the esophagus, while artists such as Man Ray and Anselmo Fox capture their breath in glass, soap, or chewing gum bubbles. And finally, the aesthe­tics of the lips, heigh­tened in the kiss and oral libido, is a subject that Wolfgang Tillmans, Natalia LL, Picasso, Marilyn Minter, and many others address with their works in the exhibi­tion. On Everyone’s Lips comprises paintings, sculp­tures, instal­la­tions, photo­graphs, drawings, prints, and video art, juxta­posed with indivi­dual exhibits from ethno­lo­gical and scien­tific collec­tions, film and adver­ti­sing, music and literature.

The exhibi­tion is accom­pa­nied by a compre­hen­sive, richly illus­trated publi­ca­tion. With specia­lized thematic essays, it offers not only in-depth content, but also extends beyond the exhibi­tion itself. The mouth is thus also examined with regard to its various compon­ents and capabi­li­ties within the fields of cinematic history, ethnology, literary studies, and archi­tec­ture. With contri­bu­tions by Andreas Beitin, Hartmut Böhme, Horst Bredekamp & Kolja Thurner, Roland Garve, Birte Hinrichsen, Olaf Knellessen, Harald Lemke, Karin Leonhard, Jürgen Müller, Uta Ruhkamp, Marcus Stiglegger, and Ulrike Vedder. Hatje Cantz Publis­hers, separate German and English editions, each ca. 350 pages, with 350 illus­tra­tions. Available for 45 euros in the museum shop or at kunstmuseum.de/shop.

The exhibi­tion On Everyone’s Lips has been curated by Uta Ruhkamp and developed in coope­ra­tion with the cultural scholar Hartmut Böhme and the dentist Beate Slominski.

The exhibi­tion and accom­panying publi­ca­tion are generously supported by the Cultural Founda­tion of the German Federal States.

Curator
Uta Ruhkamp

Curato­rial Assis­tance
Birte Hinrichsen
Elena Engelbrechter
Regine Epp

Publikation

Magazin

Press

Derartig parapher­nales Wissen um Zähne, Mundhöhle, Zunge, Lippen und alles, was damit ausgeübt werden kann, zeigte die Schau „In aller Munde“ im Kunst­mu­seum Wolfsburg.

Frank­furter Allge­meine Zeitung, Stefan Trinks, 7.11.2020

Es ist eine bombas­ti­sche Schau geworden.

Der Tages­spiegel, Chris­tiane Meixner, 31.10.2020

Die Bandbreite von der Dental­ge­schichte über Lust und Zungen­spiele bis zu vergol­deten Zähnen und Zahnpro­thesen erleben die Besucher mithilfe von Zeich­nungen, Skulp­turen, Instal­la­tionen und Videos.

Wolfs­burger Allge­meine Zeitung, Ann Kathrin Wucher­pfennig, 30.10.2020

So erscheint die Ausstel­lung, die einer rahmensprengen Fülle von Aspekten des Rachens gerecht zu werden versucht, plausibel in ihren weit in die Geschichte zurück­grei­fenden, teils ganz schön schau­rigen Darstel­lungen vom Rachen als Höllen­schlund, zunächst eines tieri­schen, später eines mensch­li­chen Mauls.

Wolfs­burger Nachrichten, Martin Jasper, 30.10.2020

Den Mundraum, dieses durch und durch bekannte Gebiet, dieser Intim­be­reich, in dem durch Sprechen auch die Verbin­dung zum Anderen entsteht, diese Gegen­satz­kammer, in der das ganz Harte gleich neben dem ganz Weichen liegt, dieses Feucht­ge­biet, das in Zeiten der Pandemie zu einer beson­deren Problem­zone wird, unter­sucht das Kunst­mu­seum Wolfsburg jetzt in einer großen, teils wunder­baren, teils auch Würge­re­flexe auslö­senden Ausstellung.

Hanno­ver­sche Allge­meine Zeitung, Ronald Meyer-Arlt, 3.11.2020

Zurzeit sehen wir ihn meistens bedeckt, und manch einer kann ihn einfach nicht halten: den Mund. Wie sich dieser quer durch die Kunst­ge­schichte arbeitet, bringt das Kunst­mu­seum Wolfsburg zur Geltung.

Kultur­news, 1.11.2020

Diese vorge­stellen Exponate sind ein „Horsd‘ouvre“ für die vielen inter­es­santen Objekte, die in der Ausstel­lung zu entdecken sind. Auf nach Wolfsburg – der Weg lohnt sich.

Zahnärzt­liche Mittei­lungen, 17.10.2020

Ein Kuratoren-Kunst­stück.

Kunst­zei­tung, 1.11.2020

Jetzt hat Houlihan sein Werk fertig geleckt: ein sechs mal fünf Meter sinnli­ches „Blüten­meer“. Und ein Highlight für die „Zungen­piazza“, einen Raum mit rosafar­benem Teppich, Zahn-Wänden und Rachendurchgang.

Bild, Anja Tisch­endorf, 13.10.2020